The Low Anthem - The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea

Joyful Noise Recordings

Eigenzinnig zijn ze wel bij The Low Anthem; Dat bewezen ze in 2016 op het bizarre en aan ons oor ontsnapte ‘Eyeland’. Anno 2018 keren ze gelukkig min of meer terug naar de roots op - hou je vast - ‘The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea’.

The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea

 

The Low Anthem geeft het ook op deze zevende studioplaat niet hapklaar op je bord en vraagt wel wat moeite van de luisteraar. Maar eens door de bolster heen, ontdek je al gauw een fascinerende kern.

Bone Of Sailor, Bone Of Bird leek bij de eerste luisterbeurten wat aan de monotone kant, maar het zijn de details in de melodie van piano en strijkers die zo mooi contrasteren met de afgemeten elektronica. Diezelfde droge, maar subtiele elektronica horen we in River Brine, maar daarover is een wondermooie melodie- en zanglijn gegoten.

Zo passeert de plaat ingetogen, maar onbelemmerd en valt het macabere geluid van Dowsy Dowsing Dolls op, de warme blazers in Coral Crescent en het mechanische synths- en drumpadgeluid in Cy Twombly By Campfire, waar de intieme en innige zanglijn voor het aangename contrast zorgt.

De topnummers van deze plaat zitten in het slot. Het emotionele Gondwanaland heeft een ingetogen zanglijn, maar bedient zich daarentegen wel van een eigenzinnig arrangement waarin een hoofdrol is weggelegd voor de piano. Het uitgeklede en uitgepuurde To Get Over Only One Side wordt gestut door de heerlijke falset van Ben Knox Miller. Final Transmission From The Diving Umbrella tot slot heeft een heerlijk gelaagde spanning en laat je zachtjes doch kordaat alle hoeken van de kamer zien.

De twaalf kleine en bescheiden liedjes op ‘The Salt Doll Went To Measure The Depth Of The Sea’ klokken dan wel af op een half uurtje, maar door de puurheid en melancholie komen ze wel groot binnen.

Je kan The Low Anthem live aan het werk zien op donderdag 3 mei in DOK Gent.

24 april 2018
Patrick Blomme