The Melvins - Hold It In

Ipecac Recordings

The Melvins staan steevast garant voor een dol feestje. Ze hebben in drie decennia zowat het hele muziekspectrum (pop, rock, punk, metal, drone, ..) onder handen genomen waardoor het steeds uitkijken is naar de volgende stap. De Amerikaanse rockgroep rond spilfiguur en enig permanent groepslid King Buzzo (de Krusty-variant van een rockgod) verwierf voornamelijk aanhang toen Kurt Cobain tijdens de hoogdagen van de grunge de groep meermaals als invloed citeerde. Momenteel leggen ze de fans een van hun allerbeste werkstukken ooit voor.

Hold It In



'Hold It In' is het eerste studioalbum dat de band als kwartet uitbrengt sinds het verschijnen van 'The Bride Screams Murder'. Buzz Osborne wordt op het album bijgestaan door Dale Crover en Paul Leary (van Butthole Surfers). Op bas werd Jeff Pinkus (ook al van Butthole Surfers) aangeworven, een aanzienlijke aanwinst, gezien het vinden van een goede basgitarist al sinds de oprichting problematisch bleek te zijn. De leden van Butthole Surfers brachten ook enkele nummers aan, hetgeen de gevarieerdheid van de plaat alleen maar ten goede komt.

Nieuw werk van Melvins kunnen we in een tijd waar standaard zowat de dienst uitmaakt alleen maar toejuichen. Wie onbevangen naar de groep luistert, hoort muzikanten die het experiment (o.a. met Mike ‘Fantomas’ Patton en Jello Biafra) vooral niet schuwen. De band is van vele muzikale markten thuis en, ondanks de jarenlang opgebouwde ervaring, blijft die muziek erg onvoorspelbaar. Je verveelt je geen seconde met die Melvins.

Het openingsnummer Bride Of Crankenstein maakt dit meteen duidelijk: erg wild en brutaal schoppen de heren om zich heen, maar tegelijkertijd blijft de poppy invalshoek belangrijk. Het nummer, zoals wel meerdere nummers op het album, verwijst naar een van ‘s werelds meest bekende metalbands. Het op stevig gitaarwerk terende Nine Yards sluit mooi hierbij aan.

Onions Make The Milk Taste Bad koppelt wrede Melvinriffs aan te gekke zangpartijen. Bovendien horen we hier duidelijk de inbreng van Butthole Surfers, met name tijdens de meer psychedelische passages. Naast rock- en metalinvloeden horen we ook experiment: Barcelonian Horseshoe Pit toont met zijn bevreemdende geluidsmanipulaties aan dat de heren wel weg weten met gekke ideetjes en ook de bas- en drumexcursies op House Of Gasoline zijn eerder experimenteel van aard.

De groep is op haar sterkst als er van alles wat kan worden uitgeprobeerd. Brass Cupcake is good old punkrock in de beste Nirvana- en Pixies-traditie en toont aan dat de band zich tijdens de opnames geweldig heeft geamuseerd.  Er is de luchtige glamrock van Eyes On You, dat niet alleen erg aanstekelijk klinkt maar ook verwijst naar de NSA en andere spionagetoestanden. Ook I Get Along With You (Hollow Moon) springt er met zijn Elvis- en vroege r&b-referenties wat uit.

De vocoderpoprock van You Can Make Me Wait komt dan weer van de erg radiovriendelijke Melvins. Ook leuk is dat de jongens het echt allemaal niet te ernstig nemen, zo bewijzen onder meer nummers als Piss Pisstopherson, Sesame Street Meat en het hilarische en erg boeiende The Bunk waarbij riff en drums beurtelings de hoofdrol opeisen.

'Hold It In' is een bijzonder uiteenlopende plaat waarmee duidelijk is dat de band nog ontzettend veel energie en focus in zich heeft. Na al die jaren een dergelijke vorm aanhouden en muzikale bakens blijven verzetten verdient Melvins niet minder dan uw onverdeelde aandacht.

16 oktober 2014
Philippe De Cleen