The Wave Pictures - Long Black Cars

Moshi Moshi

Het overkoepelende thema van ´Long Black Cars´, het nieuwe album van The Wave Pictures, is naar hun eigen zeggen de magie van het alledaagse. Voor de oplettende luisteraar een open deur, want frontman Dave Tattersall bewees eerder al lang en breed te beschikken over een scherp oog voor de kleine spitsvondigheden des levens. Geen wonder dat Jeffrey Lewis een makker is, en logisch dus ook dat de groep inmiddels toe is aan haar vierde album in evenzoveel jaren.

Long Black Cars



The Wave Pictures zijn een aandoenlijke band. Niet alleen omdat ze de kunst van ambachtelijke popsongs schrijven verstaan en een consistent hoog niveau halen, maar ook door de wijze waarop; bas, drums en gitaar betekenen voor de groep nog een heilige drievuldigheid. Dat back-to-basics-principe is een belangrijk handelsmerk geworden. Als een soort muzikaal equivalent van novellist Nick Hornby weet je op de albums van het trio steeds waar je aan toe bent: de montere songs zijn rechttoe rechtaan, de teksten staan bol van de kwinkslagen en zijn niet zelden meezingbaar.

Zo ook deze twaalf op 'Long Black Cars', waartussen zich enkele nieuwe instant classics bevinden die we moeiteloos aan onze favorieten Just Like A Drummer, Little Surprise en I Love You Like A Madman kunnen toevoegen. Neem bijvoorbeeld het springerige Spaghetti, een song die ons doet afvragen waar het toch met The Coral is misgelopen, of de geweldige opener Stay Here And Take Care Of The Chickens, met zijn slepende solo a la Dire Straits. Waar Tattersall zich op het podium nog wel eens verliest in uitsloverige gitaarcapriolen, werkt het op plaat dus wonderwel.

´Long Black Cars´ onderscheidt zich in goede zin op een aantal punten van het vorige album ´Beer In The Breakers´. Dat drummer Jonny Helm eens een paar keer de vocalen voor zijn rekening neemt, zoals op eerste single Eskimo Kiss, is een aangename variatie. Verder is de sterke neiging naar exotisme die op de voorganger tentoon werd gespreid nu minder aanwezig. Een positief punt, want ook nu zijn nummers als Seagulls en Cut Them Down In The Passes duidelijk minder geslaagd; geforceerd zomerse niemendalletjes die klinken als een slechte kopie van Vampire Weekend en best achterwege hadden mogen blijven – het blijft tenslotte een stel bleke Britten.

Al met al is dit nieuwste wapenfeit van The Wave Pictures weer een meer dan behoorlijke liedjesplaat geworden. Hoewel er weinig nieuws onder de zon is, zou ´Long Black Cars´ niettemin best eens een van de prettigste indiepopalbums kunnen blijken om dit jaar onder diezelfde zon van te genieten.

18 april 2012
Max Majorana