Tosca - Odeon + Tlapa (The Odeon Remixes)
!K7 Records
Met de regelmaat van de klok blijven er albums opduiken van Tosca. En dat al bijna twintig jaar lang. Rekening houden met hypes en evoluties in de elektronische muziekscene doet het duo Richard Dorfmeister en Rupert Huber amper. De trends achterna lopen hoeft voor ons geenszins, maar een eigen interne update zou anderzijds geen kwaad kunnen. Zeker nadat het remixalbum boeiender lijkt te zijn dan het origineel.

Na al die jaren is het overduidelijk wat Tosca brengt. De donkere mengeling van elektronica met dub, jazz, funk en ambient sloeg enorm aan in de tijd dat chilloutzones en loungebars nog ingeburgerd waren. Na al die jaren beheersen Huber en Dorfmeister de knepen en de knoppen als geen ander. Mooie productie dus, maar iets te voorspelbaar voor onze boterham. Al staan er ook enkele uitzonderingen op ‘Odeon’.
Zo klinkt het naar Depeche Mode neigende Jay Jay mede dankzij de vocalen van J.J. Jones als een catchy eightiessong. Een goede popsong ontpopt zich dan weer in In My Brain Prinz Eugen. Afsluiter Bonjour zou je zelfs in de schoenen van Bonobo kunnen schuiven. Ongetwijfeld het mooiste nummer op dit album. Maar verder hebben we het een beetje gehad met plaat. De remixversie ‘Tlapa, The Odeon Remixes’, dat als apart album uitkomt, klinkt een stuk aantrekkelijker.
Daar maakt Brendon Moeller een zeer degelijke downtempo ‘Beat Pharmacy Escape’- en uptempo ‘Reshape’-versie van Bonjour. Dorfmeister zelf tovert met zijn collega’s van Madrid De Los Austrias In My Brain Prinz Eugen dan om tot een heerlijk zwoele danstrack. Cavallo, dat eerst aan onze aandacht ontsnapte, krijgt dankzij bricoleur AGF een tweede leven. Van Jay Jay verkiezen we dan weer de eighties-Remake van Makossa & Megablast boven de opgefokte versie van Stefane Lefrancois.
Andere remixes voegen dan weer weinig toe aan de originele tracks, maar dat heb je met remixalbums altijd wel. Verder aan u de keuze.