UBERDOPE - Lelijk

Fake Records

Het Gentse trio Uberdope bevestigt met dit tweede album langzaam maar zeker. 'Lelijk' bevat letterlijk geen enkel minder nummer en op die manier worden er rasse schreden genomen. Wat een jaar voor hiphop! 

Lelijk



In Zever wordt er meteen met de deur der goede intenties in huis gevallen. Heerlijk verstaanbare teksten stuiteren als een mug op zwaar groovende, no nonsense beats die goed zitten. Een oldskool synth dringt zich op onder de simpele maar best goede stem. Kort en krachtig. Net als het gelijkopgaande Een Met De Vloer even verderop.

Normaal trekt eerder de kaart van de rokerige, classy hiphop. Het pianootje komt soms iets te ernstig over onder de Vlaamse woorden. Het is een evenwichtsoefening die ook in C’est La Vie later op de plaat met ups en downs wordt uitgevoerd.

Het springerige eighties Fake is als klaagzang over de sociale netwerk- en reality-tv-wereld van vandaag een eerste hoogtepunt. Een erg cool, muzikaal arrangement - wat een synth! - doen ons dromend cruisen met Radio Flash FM aan. GTA Vice City inderdaad.

Titeltrack Lelijk maakt ook gebruik van de piano, maar laat de melancholie voor wat ze is. Meer pitch, meer punch, net zoals in Niets Van Hiphop (met meer Spreej).

Het dissen in Met Alle Respect zal voor Uberdope vast een grote waarde  hebben. Het kroonjuweel op deze plaat wordt het nooit. Volgende keer beter, al hopen we voor de band dat ze niet nog eens zo’n nummer hoeven te schrijven.

Het slowpoke Dat Komt Ervan met een opvallend instrumentale achtergrond blinkt wel uit in afkraken. Alle Ronny’s moeten er aan geloven door de frivole gezapigheid van deze single. Ook afsluiter Bye Bye Baby volgt die lijn.

White Boy Fresh bulkt van de energie en moet live erg leuk zijn. Teksten aan een hoog tempo, coole breaks in de muziek en een prima afwisseling tussen Uberdope en zangeres Charlotte Adigery.

Feestje Op M’n Eentje overtuigt volledig. Als tweede absolute hoogtepunt grossiert het in nonchalante zomergevoelens, iets wat ze nog niet probeerden op deze plaat. Pas op; heel het album zit goed, dit nummer is gewoon nog een tikkeltje beter.

Dit album is voorwaar een mooie toevoeging aan de Vlaamse opmars van hiphoppers.

13 december 2012
Ben Moens