Ulrich Schnauss - A Long Way To Fall

Scripted Realities

Velen onder ons consumeren muziek het liefst in zo groot mogelijke zalen en in een zo groot mogelijk gezelschap. Een niet te stoppen trend van de laatste jaren. Veel muzikanten maken dan ook muziek op die maat. Waarom klein als het ook groot kan, nietwaar? Met ‘A Long Way To Fall’ brengt Ulrich Schnauss een plaat uit die zich perfect in dat concept beweegt. Loungen in het Sportpaleis... Een nieuwe trend?

A Long Way To Fall



De wortels van de gevierde Duitse elektronicawizard mogen dan al hoorbaar - check zijn laatste drie albums - bij shoegaze liggen, toch heeft zijn muziek altijd gebalanceerd op de grens tussen ambient en Ibiza-chill-out-compilaties. De shoegaze laat hij dit keer vallen uit angst voorspelbaar te worden. En wat blijft er dan nog over? Bombastische en opgeklopte esoterie.

Goed, we hadden ook gewoon 'veelgelaagd' en 'zweverig' kunnen gebruiken. Uiteindelijk klopt dat ook. Ulrichs composities tellen veel lagen, maar dat wil nog niet zeggen dat het 'rijke' muziek zou zijn. De meeste nummers spelen in op een goedkope meligheid waar onze teennagels van gaan barsten. Her And The Sea (alleen de titel al...) en Broken Homes willen we nog door de vingers zien, maar bij de overdreven pathetiek van Like A Ghost In Your Own Life vallen we bijna in zwijm.

Met A Forgotten Birthday doemt Vangelis weer voor onze ogen op. De Griekse componist maakte heel wat muziek voor films. En ook de muziek van Schnauss werd voor films gebruikt. Iets wat we volledig begrijpen, al zou in dit geval een natuurdocumentaire over de voortplanting van de walvis een betere optie zijn.

Dat hij ook tanden heeft, wil Schnauss bewijzen met The Weight Of Darkening Skies, maar meer dan het gegrom van een Beierse poedel komt er niet uit. Het meest genietbare nummer is wat ons betreft I Take Comfort In Your Ignorance, maar ook dat gaat op lichtvoetige tred aan ons voorbij.

Als soundtrack bij een klank- en lichtspel in het Koning Boudewijnpark zou dit album nog het best tot zijn recht komen. Of op een megalounge in Vorst Nationaal. Breng ons vooral niet op ideeën.

15 februari 2013
Koen Van Dijck