Various artists Belgian Nuggets 90s-00s Vol. 1

Mayway Records
Belgian Nuggets 90s-00s Vol. 1

Je zou je - al dan niet terecht - kunnen afvragen wat nog de meerwaarde is van het uitbrengen van verzamelaars in deze Spotify-tijden. Toen de mensen achter het kersverse Mayway Records een paar jaar geleden de hand konden leggen op een enorme hoeveelheid promo- en demo-opnames van Belgische artiesten uit de periode 1990-2010, aarzelden ze toch niet lang. Bijgevolg werd ons onlangs het eerste volume van een gloednieuwe compilatiereeks voorgeschoteld, getiteld ‘Belgian Nuggets 90s-00s’. 

Gespreid over twee elpees of één cd krijg je twintig relatief onbekende, Belgische songs uit deze twee decennia te horen. Dat het vroege dEUS-B-kantje My Wife Jan, de acid jazz-ballad Bright day van Wizards Of Ooze of de pre-Daan-elektropop capriolen van Volt in Rincez-Moi daarbij niet meteen tot de sterkste tracks behoren, is veelzeggend. Wij waren na de eerste beluistering alvast meer te spreken over het dromerige, voorheen onuitgebrachte The New Light Age van Elisa Waut of de mysterieuze synthwave in Lemmet van Kolk bijvoorbeeld.

Beide nummers dateren uit 1999. Gerry Vergult (vooral bekend van Aroma di Amore en tevens één van de drie personen achter Kolk) tekent hier onder zijn alias Fred Angst en samen met AdA-maatje Elvis Peeters trouwens voor nog een tweede hoogtepunt: het dreigende, poëtisch gezongen Stalen zenuwen. Ook de meest recente bijdrage op de compilatie, het knappe Mexicali van Maxon Blewitt (met onder meer Bjorn Eriksson) uit 2011, viel bijzonder in de smaak.

Er staat ook behoorlijk wat straffe rock-‘n-roll op dit schijfje. Op groovy opener The Spider In Love van Two Russian Cowboys (uitstekend gezongen door Cleo Dufourmont) kan je moeilijk blijven stilstaan en hetzelfde geldt voor het korte, maar onstuimige Teasin van SeXmachines, het kortstondige garagerockproject van Danny Mommens (Vive La Fête). Dat ze er ook aan de andere kant van de taalgrens wel raad mee wisten, wordt dan weer bewezen door een band als Monsoon. Het razende, onweerstaanbare refrein van How Much For One Night On Mars? en de heerlijk gestoorde zang van Delphine Gardin blijft ons achtervolgen.

Ook leuk: Sage van Pop Machine, een sixties swing-hommage aan artiesten als Françoise Hardy en het orkestrale geluid van James Last en Caravelli. De instrumentale triphop van Airlock (In The Mouth Of The Fish) doet ons denken aan bands als Hoover en Air. Repetitieve, technoïde elektro komt dan weer uit de koker van Nid & Sancy (What You Want / What You Get).

Aan afwisseling qua muzikale stijl is er dus hoegenaamd geen gebrek op dit eerste volume van ‘Belgian Nuggets 90s-00s’. Aan kwaliteit op het eerste gehoor evenmin, al konden niet alle tracks in dezelfde mate bekoren en hadden we dus liever een iets meer samenhangend en gebald cd’tje gezien.


19 november 2017
Jan Vael