William Basinski & Lawrence English - Selva Oscura

Temporary Residence Ltd.

Selva Oscura

Twee hedendaagse soundcreatoren en -curatoren die de degens kruisen. Dat is de basis voor dit unieke project. Hoewel, uniek? Zowel de Australische producer Lawrence English als de New Yorkse Basinski hebben bij ontelbare avantgardistische ambientexperimenten al tal van globale gelijkgestemden betrokken. Enkel hebben de heren elkaar nooit muzikaal ontmoet.

En daar brengt ‘Selva Oscura’ dus graag verandering in. Twee monumentale composities lang en elk in hun eigen werelddeel trachten William Basinski en Lawrence English uit zichzelf, uit de wereld en uit het muzikale te treden en elkaar af te tasten, te heruitvinden en de grenzen van ambient en minimale muziek net dat tikkeltje te verleggen. Om maar te zeggen dat dit album niet geschikt is voor ongeoefende oortjes.

Het duo vat de auditieve belevingsreis voorzichtig aan met een combinatie van tocht, windbuis en drone: ijl en vol. Doorheen de lichtblauwe waas priemen voorzichtig enkele tonen en aftastende noten om elkaar samen te omarmen en te versterken. Al vrij snel krijgt opener ‘...’ een amorfe vorm en textuur met langzaam transformerende kleuraccenten. Een bijna orkestraal geheel van glijdende tonen en een onophoudelijk doezelende drone klimmen naar de oppervlakte. En toch blijft in de verte ook een soort van treincadans ratelen, duiken er vage kraakgeluiden op of zorgen onderliggende, wollen bastonen voor een extra dimensie. Om maar even te duiden dat Basinski en English er in slagen om de grenzen tussen muziek en geluid compleet te laten vervagen in een constant bewegende zoektocht naar structuur en houvast.

‘...’ is meer mist, grijs en waas. Meer hoofdtelefoon en ontdekkingstocht. Meer waterspiegel met diepgaande bewegingen in de vorm van een opduikend vogelklankje, grommende drones, vage kerkklokken. Maar ook meer verhaal en evolutie en dus onderhevig aan eigen fantasie en invulling. Luide metaalklanken die doorheen de track echoën, grimmigheid en industrialisme dat toeneemt. De machine die het van de mens overneemt. Misschien zelfs meer totaalkunstenaar English dan melancholiemeester Basinski. Zoiets.

Vanuit de eigen homestudio in L.A. en Brisbane tasten de beide heren elkaar voortdurend af. Het gebrek aan ritmische omkadering of vaste thematiek bouwt bewust mee aan het brede, permanent bewegende ambientlandschap.

2 december 2018
Johan Giglot