ZweiTon - Gestalt

Eigen beheer

Gestalt

Alexander Paul Dowerk leerden we vorig jaar op deze pagina's kennen als lid van het onvolprezen Anchor And Burden, het avant-progensemble dat met ‘Kosmonautic Pelgrimage’ één van de beste platen van 2023 afleverde. Na het debuut ‘Form’ van elf jaar geleden heeft Dowerks project ZweiTon eindelijk nummer twee opgehoest. ‘Gestalt’ is eigenzinnige progmetal met een erg Teutoonse inslag.

 

Dowerk speelt op een achtsnarige Touch-gitaar en leerde het vak bij landgenoot Markus Reuter. Het belangrijkste verschil met ZweiTons debuut is dat Dowerk in zijn moerstaal zingt. De krachtige zanglijnen passen wonderwel bij de hoogst complexe riffs en melodieën. De virtuositeit staat evenwel niet ten dienste van een demonstratie in een steriel droogdok. Ze gaat een liaison aan met een primaire energie die de luisteraar genadeloos op sleeptouw neemt. ‘Gestalt’ is een emotionele rollercoaster die je door de krochten van het menselijke bestaan leidt.

Reëel is dan ook de kans dat men ergens uit de bocht vliegt. Maar met zijn arsenaal aan technieken zoals brutale gitaarriffs en pittige baslijnen slaagt Dowerk erin het muzikale monster te controleren. Troy Jones geselt de drumkit met power en gesofistikeerde breaks, terwijl Jaime McGill op basklarinet aparte timbres toevoegt. In het slotnummer Glaube weeft theremin-tovenares Carolina Eyck etherische geluidsvezels.   

Geïnspireerd op zijn leven in grootstad Berlijn, wil Dowerk je confronteren met het identiteitsverlies in de massa, de ontmenselijking door het bedrijfsleven, de toxische mannelijkheid en de zelfvernietiging door herbewapening. Geen vrolijke Frans dus, deze Duitser, en hier knelt ook het laarsje. Nergens gloort een lichtpunt, relativering door ironisering is alom afwezig. Het muzikale tempo ligt ook immer hoog, terwijl het album rustpunten had kunnen gebruiken.

Zelfs Svetlana Atorina’s met de hand geïllustreerde artwork is zwaar op de hand, maar het is met de diepgaande detaillering wel de perfecte visuele analogie voor de gelaagde muziek. Die is dankzij Markus Reuter en Benjamin Schäfer helder gemixt, zodat het oordeel over ‘Gestalt’ uiteindelijk positief uitvalt.   

Ook al hebben we enige reserves bij het Teutoonse karakter van het album, we kunnen het de liefhebbers van de Touch-gitaar zeker aanbevelen.

17 januari 2024
Christoph Lintermans