#Amerika - Simon & Garfunkel - America (1968)

#Amerika - Simon & Garfunkel - America (1968)

Amerika, niet het continent, wel de natie van vijftig federale staten en driehonderddrieëndertig miljoen Amerikanen die allemaal op een verschillende manier naar dat land kijken.

 

De catalogus van Simon & Garfunkel blijft een schatkist van formaat, waar telkens weer nieuwe songs zich naar de voorgrond dringen.  Vaak liedjes met driedubbele bodems.

In America komen Paul Simon en oude vriendin Kathy Chitty (van Kathy's Song uit het debuut uit 1965) naar Amerika (vanuit Engeland). Paul is verward en ontevreden, maar hij weet niet waarom. Hij weet gewoon dat er iets ontbreekt. Het gaat ook over de "American Dream", de garantie dat je het zult maken als je dit land tegenkomt. Daarom komen ze naar Amerika.

Het nummer is een geweldig voorbeeld van eenstemmig zingen van Paul Simon en Art Garfunkel, wat kenmerkend was voor het geluid. Garfunkel is vooral dol op het gedeelte waar ze zingen: "They've all come to look for America / All come to look for America." Om in 1993 tegen Paul Zollo te zeggen: "Dat heeft een echt oprechte, diepe kwaliteit omdat we allebei op dat moment dezelfde ziel hebben. We komen uit dezelfde plaats in onze houding en de ruggengraat die ons overeind houdt. We zijn dezelfde persoon, dezelfde studenten"

Opvallend: er zitten geen rijmpjes in dit nummer, wat een behoorlijk staaltje songwriting is. De productieve sessiedrummer Hal Blaine speelde mee en beschouwt het als één van zijn favorieten. Blaine speelde ook op Mrs. Robinson. Andere muzikanten op de track zijn Joe Osborn op bas en Larry Knechtel op orgel.

Tijdens de live show in Central Park herhaalden Simon & Garfunkel de regel "Counting the cars on the New Jersey Turnpike", omdat het thuispubliek zich kon vinden in het beeld van massaal verkeer op de snelwegen van New Jersey. Dit werd gebruikt door James Leo Herlihy in zijn bijna vergeten klassieke roman 'The Season Of The Witch'. Het verhaal begint met een paar weggelopen tieners die met de bus naar New York reizen, waarbij ze de hele tijd de tekst herhalen. Als ze de maan daadwerkelijk boven een open veld zien opkomen, voelen ze dat de reis voorbestemd was. 

In de machtige film 'Almost Famous' van Cameron Crowe speelt het tienerpersonage Anita (Zooey Deschanel) dit liedje om uit te leggen waarom ze het huis verlaat om het land te verkennen. Het nummer opent de soundtrack van de film. Progressieve rockband Yes nam een ​​totaal andere versie op die ze in 1972 als single uitbrachten. De singleversie duurde iets meer dan vier minuten, maar later dat jaar werd ook een volledige versie van meer dan tien minuten uitgebracht op een sampleralbum genaamd 'The New Age Of Atlantic' en opgenomen op 'Keys To Ascension' uit 1996. Yes-bassist Chris Squire: "Toen Yes voor het eerst werd opgericht, waren Simon & Garfunkel prominente hitmakers en zowel ikzelf als Jon Anderson waren immense fans. Daarom hebben we America gecoverd. Maar we deden het anders. We wilden dingen uitbreiden en dat is eigenlijk wat we deden. Toen verwacht werd dat popnummers drie minuten zouden duren, was onze mantra: 'Laten we ze toe, minuten lang maken'.”  

Paul Simon gaf politicus Bernie Sanders toestemming om het nummer te gebruiken, toen Sanders campagne voerde voor de Democratische nominatie tegen Hillary Clinton in 2016. Simon zei tegen het tijdschrift Billboard: "Kijk, hier is een man. Hij komt uit Brooklyn. Hij is van mijn leeftijd. Hij stemde tegen de oorlog in Irak. Hij is totaal tegen Citizens United, vindt dat het moet worden teruggedraaid. Hij vindt dat klimaatverandering een onmiddellijke dreiging is en moet worden aangepakt. En ik voelde: petje af voor jou! Jij mag mijn song gebruiken."

 

5 juni 2023
Laurens Leurs