#Belpop81 - De Kreuners - Blackout
Een beetje historie in de #WeekVanDeBelgischeMuziek is niet mis. Na the Big Bang die de iconische 'Get Sprouts'-plaat uit 198toon0 was, bleek rockend en poppend jeugdig België klaar voor de grote uitbraak. En in 1981 kwam langzaam maar zeker iedereen uit de schulp gekropen. Een week major en minor classics uit kanteljaar 1981 met als baseline “L’union fait la force”.
Breekend 1981 en De Kreuners sluiten een wonderlijke dag af met een stomende set. Ze waren op dat moment één van de strafste nieuwe rockgroepen in eigen taal sinds Raymond Van Het Groenewoud.
Uit Lier en fans van The Kinks. En dat was er aan te horen: dezelfde energie en dezelfde hang naar een goede song. Reden ook waarom de jongens The Hard Way hadden vertaald in De Lamp. Het was de enige cover op het debuut, want de rest was zelf gecomponeerd, vaak door gitarist Erik Wauters met een tekst van Walter Grootaers. Of door die andere gitarist Luc Imants met een tekst van Walter Grootaers.
De productie was - hoe kan het anders? - in handen van Jean-Marie Aerts, die toen blijkbaar negenenveertig uren in een dag telde, aangezien hij ook nog alle andere Belrockers producete en dan nog en passant de gitaar hanteerde bij TC Matic, die ook niet bepaald gebrek aan werk hadden.
Die dag op Breekend zagen wij Grootaers voor het eerst "in het echt". We hadden eerder al eens gehoopt hem te ontmoeten. Dat zat zo: als lid (klarinet) van de Koninklijke Harmonie Concordia Neeroeteren (mijn eerste echte live ervaring) werden we tot tweemaal toe geselecteerd om voor BRT 3 Radio een opname te doen in het ongelofelijk mooie Flagaeygebouw in Brussel. En elke keer hoopten wij zo hard in onze jeugdige onschuld dat we door Walter Grootaers zou den ontvangen worden, die daar, naar verluidt, werkte als bode en/of portier.
De opnames waren elke keer memorabel, maar de opperKreuner hebben we daar helaas nooit ontmoet, want het ging blijkbaar om het BRT-gebouw in Antwerpen. Maar daar kwamen we pas veel later achter.
We kiezen niet voor één van de vele singles, maar voor een straffe lp-track: Blackout. Leuke hoes ook, zwart-wit met een foto in de Sint-Annatunnel in Antwerpen van Humo-fotograaf Gie Knaeps.