Boekbespreking: 'Met NITS op reis' (Henk Hofstede - Pierre De Decker)

Wiki

Wij zijn geen supergrote Nits-fans. Ok, die singles maakten telkens weer iets los en een warm hart hebben wij de Hollanders altijd toegedragen. En dan is er plotseling 'Met Nits Op Reis', de aanleiding bij uitstek om verder de catalogus van deze reeds meer dan veertig jaar meedraaiende band in te duiken.

Het idee is zo eenvoudig en toch werkt het perfect. Pierre De Decker, radiomaker, reporter, fotograaf en zelf ook muzikant, ontmoette Henk Hofstede, boegbeeld van NITS, tijdens een radioshow waarin die laatste vertelde over zijn reizen, zijn muziek en de combinatie daarvan. Het was de aanleiding tot dit boek, waarin Hofstede honderduit verhaalt over de steden en landen die hem boeien en hoe die in zijn songs belandden. Berlijn, Parijs, Helsinki, maar ook Brussel, ze zitten allemaal min of meer verstopt in zijn liedjes, klaar om door u ontdekt te worden.

Voor wie van ver of dichtbij iets met Nits heeft, is het een verrijking. Je leert hoe Hofstede zijn belevenissen, zijn ervaringen, zijn wandelingen,... in die verschillende steden verwerkt tot intrigerende songs, waarmee de band een boegbeeld werd van de Europese pop. Je maakt kennis met allerlei figuren, die op welke manier dan ook, een zekere indruk hebben gemaakt op de man. Voor ons was het alvast een ideale inleiding tot het werk van de band, waarnaar we nu echt wel nieuwsgierig zijn. Die eenzame compilatie in de platenkast volstaat nu niet meer om onze honger te stillen.

Het boek is handig opgedeeld volgens de steden, waarover Hofstede uitweidt zonder daarbij altijd binnen de grenzen van die stad te blijven. Vaak worden er (fysieke en/of mentale) uitstapjes gemaakt naar andere steden, al dan niet in de buurt. Het geeft tegelijk een goede inkijk in hoe het reizen met zo'n band toen (en ook nu nog) in zijn werk ging (en gaat). Het hoeft duidelijk niet altijd vervelend te zijn (al is het dat uiteraard soms wel).

Het boek is echt geschreven in vertelstijl, waardoor het leest als een trein. Je hoort Hofstede als het ware bijna praten. De teksten worden bovendien gelardeerd met fragmenten uit de songs, waarvan je achteraan in het boek een mooi overzicht krijgt.

Wat ook bijzonder aangenaam aanvoelt, is het formaat van het boek, dat handig wegglijdt in je (regen)jas en niet groter is dan een doorsnee reisgids. Ongetwijfeld is daar ook over nagedacht.

'Met NITS Op Reis' is aangename lectuur, ideaal voor wie de steden waarvan sprake eens bezoekt en er de kijk van een muzikant op wil ervaren. Wie thuis blijft, kan op deze manier toch ook een beetje op reis gaan.

Een aanrader voor liefhebbers van NITS en bij uitbreiding voor muziekliefhebbers tout court.

Het boek werd uitgeven door KDX-books en kost 24,95 euro (inclusief verzendingskosten). Noteer meteen ook dat NITS in maart nog eens op tournee gaan en daarbij op 21 april de Ancienne Belgique aandoen.

26 februari 2018
Patrick Van Gestel