De 'Songwriter' in Paul Simon
Achtergrond
Mijnheer Paul Simon, een absoluut fijngevoelig man en een van de meest briljante songwriters uit de rockgeschiedenis, gerespecteerd door iedereen met een minimum aan muzikaal gevoelen, heeft een nieuwe cd. Neen, geen nieuw studiowerk, geen live registratie van zijn jongste tournee die hem begin juli nog naar België bracht, evenmin een collectie outtakes of restjes uit vroegere opnames. Neen, niets van dat alles.

Het is duidelijk dat Paul Simon geen kindermoord wil plegen op zijn eigen werk. Hij is de maker van al dat fraais en hij kijkt er wellicht met een andere blik naar dan de commercieel ingestelde dj of platenverkoper. Zo staan er slechts drie nummers uit het legendarische ‘Graceland’ op: Diamonds on The Soles of Her Shoes, The Boy in The Bubble en het titelnummer. Dat is zelfs minder dan de vier nummers uit ‘The Rhythm of The Saints’ die uiteindelijk de selectie haalden. Het illustreert de veeleer artistieke dan commerciële insteek die Simon hanteerde toen hij zijn lijstje samenstelde.
‘Songwriter’ is een soort alternatieve “Best Of” geworden, bekeken door de ogen van de auteur en niet op basis van hitlijsten of verkoopscijfers. Dat verklaart waarom enkele absolute publiekslievelingen manifest ontbreken. Geen Me and Julio Down By The Schoolyard, geen 50 Ways To Leave Your Love, geen You Can Call Me All, en we kunnen nog een tijdje doorgaan. Simon heeft gekozen voor songs die hem zelf kennelijk bijzonder aanspreken. Het is zijn “director’s cut”. Vandaar ook dat schitterende maar onbekende miniaturen als Tenderness of Darling Lorraine wel een plaats kregen in de selectie.
Wat is nu de unieke kracht van Paul Simon? Het antwoord zal wel verschillen van analyse tot analyse maar er zijn toch drie pijlers waarop zijn “body of work” in de loop van bijna vier decennia steunt. Zo is hij een meester in het creëren van onweerstaanbaar aanstekelijke ritmes. Die komen vaak uit zijn eigen Amerikaanse erfenis zoals in Late In The Evening maar vaak vindt hij ze in wat we nu maar gemakshalve wereldmuziek zullen noemen. Diamond on The Soles of Her Shoes is Afrikaans van inspiratie, Zuid-Amerika levert de basisritmes voor Further to Fly en in Quality klinken de Caraïben door.
Daarnaast schrijft hij beklijvende melodieën van een buitengewone gaafheid. Het is allicht een erfenis uit zijn Simon & Garfunkelperiode. American Tune, Something So Right, Graceland of heel recent Father And Daughter hebben zanglijnen waarvoor maar één adjectief voldoet: klassiek! Ze staan allemaal op ‘Songwriter’ en het is eindeloos genieten.
Ten slotte heeft Paul Simon in de loop van de jaren een zeer herkenbare stijl ontwikkeld waarin hij zowel ritme als melodie op een absoluut eigen manier verbindt. Met een meesterhand legt hij een heerlijk vloeiende melodie op een strak, zelfs met syncopen gedragen ritme en creëert hij magie. Het werkt: luister naar The Obvious Child en “you’ll know what I mean.”
Simon is ook een artiest die in de loop van de jaren constant geëvolueerd is. Geen plaat die ooit hetzelfde heeft geklonken of een gemakkelijk doorslagje van een vroeger succes bleek te zijn. Soms liet hij zich begeleiden door de Indianen van Urubamba, dan weer maakte hij gospelmuziek met de Jesse Dixonsingers. Ten tijde van het superbe Still Crazy After All These Years klonk hij jazzier, terwijl Hearts and Bones neigt naar zijn vroegere folktraditie. Simon is als een kameleon die voortdurend van kleur verandert maar zich steeds de prachtigste outfit weet aan te meten.
Deze collectie songs van de songsmid “par excellence” is veel meer dan een commercieel presentje van de platenfirma. Het is het eigenzinnig maar respectvol ontworpen visitekaartje van één van de meest uitzonderlijke talenten uit de moderne rockmuziek.‘Songwriter’ is als een helder stralende sterrennacht. Het is de gedroomde soundtrack voor aangename uren, alleen of met vrienden, voor jong en oud, voor – en hier worden we “in coda” toch even marketeer – de meerwaardezoeker. Aanschaffen!