Honderd jaar jazz: Belgische jazz on the move

Voorbeschouwing

De Belgische jazz is al enige tijd volop aan het bloeien dat het geen naam heeft. Met festivals als Brand, Storm! en A New Wave of Belgian Jazz wordt het genre ook volop gevierd.  

Honderd jaar jazz: Belgische jazz on the move

Onlangs was er in het Nederlandse Bimhuis, misschien wel dé lokatie om jazz te ontdekken, een heus jazzfestijn om vingers en duimen af te likken. De crème van de Belgische jazzscene tekende er present met voortrekkers als Schntzl, Brzzvll en niet in het minst De Beren Gieren die telkens weer het allerbeste van zichzelf gaven. Het geluid van deze jonge jazzgroepen krijgt duidelijk ook internationale weerklank.

In dat verband zijn er een aantal festivals in België waar die groepen samen met internationale namen geprogrammeerd staan. Er is het Brand festival, staan we aan de vooravond van het Storm festival en wordt er ook nog in de de AB, één van de beste concertzalen ter wereld, een jazzfestijn van jewelste gehouden.

Het Brand festival vindt plaats in het Mechelse KC NONA van 9 tot 11 november. Centrale gast daar is eufoniumspeler Niels Van Heertum. Hij opent het festival met een solo-optreden in de Sint Romboutskathedraal; meteen één van de blikvangers. Neem er gerust zijn solo-album 'JK's Kamer +50.92509° +03.84800°' bij.

Van Heertum nodigde goed volk uit, zoals Ifa Y Xango (met percussionist Eric Thielemans, die we kennen van zijn solowerk (‘Sprang’) en zijn bijdragen aan bands als Tape Cuts Tape) en Vvolk, één van de fraaie projecten van het Granvat platform. Treden verder aan: het jonge gezelschap Steiger, dat al van bij debuutep hoge ogen scoorde. Het nieuwe album zit hier nog steeds in high rotation. En Octurn (zie verder). 

Naast Belgische jazz en improvisatie is er ook een internationale afvaardiging met de Finse trompettist Verneri Pohjola die ‘Pekka’ (een ode aan zijn vader) speelt. Ook om naar uit te kijken is het optreden van Angles (met Martin Küchen) en het Christian Wallumrod Ensemble. En dan zouden we haast Ragini Trio vergeten met bijdragen van pianist Bojan Z en de Indische vocaliste Sawani Mudgal. Bovendien kan je ook genieten van een excellent randprogramma met de première van ‘Juul’s Ears’, een veelbelovende documentaire over Juul Anthonissen.

Voor het Storm festival moet je naar Oostende (van 10 tot 12 november), waar er een inhoudelijke overlap is met het Brand festival. Maar laat dat de pret niet drukken. In de Grote Post gaat het even goed om een mix van jonge jazznamen en een aardige portie internationaal jazzgeweld. Er wordt geopend met het jonge, veelbelovende duo Schntzl die stilaan aan een opvolger voor het bijzonder fraaie debuut werken.

Daarnaast is het op de eerste dag ook uitkijken naar tenorsaxofonist Shabaka Hutchings, die we op Gent Jazz een fabuleus concert ten beste zagen geven en in Oostende met zijn Ancestors en het ‘Wisdom Of Elders’ album ongetwijfeld weer gewoon de sterren van de Oostendse hemel zal spelen. Altijd feest, altijd prijs. En dan is er nog een internationale klepper als trompettist Christan Scott Atunde Adjuah, die met ‘The Centennial Trilogy’ een van de grote jazzalbums van het jaar op zijn conto mag schrijven.

Op dag twee is het uitkijken naar het concert van Jon Balke, die op het prachtlabel ECM talloze albums uitbracht en het Siwan-project zal hernemen; een weergaloze ontmoeting tussen oost en west op het scharnierpunt tussen jazz en klassiek. Even aanbevelenswaardig zijn het optreden van Octurn met inbreng van Magic Malik en Flat Earth Society die er wellicht op zeer feestelijke wijze het nagelnieuwe ‘Boggamasta’ komen voorstellen.

Op de laatste festivaldag is er aandacht voor jong talent met onder meer Steiger en Veder, het splinternieuwe project van Niels Van Heertum. En dan is er nog Ragini Trio met Bojan Z & Sawal Mudgani, alvorens af te ronden met trompettist Ambrose Akinmusire, die recent een tweedelige, in de befaamde Village Vanguard opgenomen liveregistratie uitbracht. Die zet misschien wel de kroon op een wellicht heel bijzonder jazzfestival. Fijn om weten is ook dat de presentatie in handen is van Lies Steppe en dat Dick Alaise voor en na in de weer zal zijn met jazzy vinylplaatjes.

Met het boeiende jazzfestijn ‘A New Wave Of Belgian Jazz (van 13 tot 19 december) in de Ancienne Belgique, wordt honderd jaar jazz gevierd met de nadruk op de Belgische jazz. Het is een weelderige staalkaart, waarmee de temperatuur wordt genomen van een uiterst diverse en ontzéttend boeiende en levendige jazzscene.

Zowel artiesten als muzieklabels (Rat Records, WERF,...) krijgen de aandacht..Naast een aantal household names (TaxiWars (‘TaxiWars’), Mélanie De Biasio (‘Lilies’)) is er ook ruimte voor muziekprojecten die net iets meer inzetten op experiment: EOP/Aan, Beraadgeslagen, Compro Oro of de ongrijpbaarheid van Antoine ‘Urbex’ Pierre, de dwarse muziekjes van Duo A L’Encre of The Mechanics. Dit is een uniek en divers festival waarop de Belgische jazz in al haar dimensies ten volle gevierd wordt.

13 november 2017
Philippe De Cleen