Sly & Robbie ft. Shinehead, Bill Laswell en Bootsy Collins - Boops (1987)

Sly & Robbie ft. Shinehead, Bill Laswell en Bootsy Collins - Boops (1987)

We waren al langer van plan om een week in te zoomen op de wonderlijke output van Sly & Robbie, die een behoorlijk indrukwekkend adresboekje moeten gehad hebben. Maar we werden ingehaald door de brutale realiteit, toen eind 2021 bleek dat ene Robert Warren Dale (Robbie) Shakespeare (Kingston, 27 september 1953 – Miami (Florida), 8 december 2021) niet meer tot de levenden behoort.

Laten we de week afsluiten met een nummer waarin Sly & Robbie nu eens geen dienende rol spelen maar zelf op het voorplan staan. Want ondanks het gigantesque curriculum als producersteam of sessiebeesten, hadden ze ook nog een eigen discografie. En in 1987 viel er op de radio’s absoluut niet te ontsnappen aan Boops (Here To Go). Superaanstekelijk en daarom alomtegenwoordig in de ether.

Een funky niemendal dat zich als geen ander nummer in je brein wist te haken. Van de lp 'Rhythm Killer', waarop ze het eigen genie als productiekern nog aanzienlijk versterkten met het kruim van de sessie- en productiewereld. Wat te denken van klinkende namen als Bill Laswell, Bootsy Collins en Bernie Worrell.

In Boops zat ook een prominente sample van Ennio Morricone, met name uit het titelnummer van de soundtrack van 'The Good, The Bad And The Ugly' en voor het overige geen reggae-elementen maar elektrische grooves en veel hiphopelementen.

Op zijn beurt werd Boops ook gesampled door Robbie Williams (in Rudebox) en Roni Size (in Musicbox). Robbie Shakespeare, die hier bepalende baslijnen neerlegt, was als kind vooral gefascineerd door drums, vervolgens door de gitaar om dan de rest van zijn leven vooral de bas te hanteren: “But when I heard the bass, the bass sound powerful and it makes a difference. On one track alone, you can play a million different bass lines and that will give you a million different songs. My first bass guitar was given to me by Aston “Family Man” Barrett of the Hippy Boys, which was a Hofner, Beatles style.”

Hij speelde op zeer jonge leeftijd al mee met the Wailers op 'Catch A Fire' (zonder credits op Concrete Jungle en Stir It Up) om na de kennismaking met Sly Dunbar het gekende en rijke pad te volgen als één van de meest succesvolle ritmetandems ooit. Rest in Peace, Robbie.

16 januari 2022
Laurens Leurs