Maris – ‘On Gods And Other Things’

Mariske Broeckmeyer ofte Maris studeerde aan de Icelandic Academy of Arts, woont tegenwoordig in New York, maar blijft evengoed gebonden aan het kleine, dappere Vlaanderen. En daar zit de in Ijsland opgenomen debuutplaat 'On Gods And Other Things' op het door Teun Verbruggen geruggesteunde RAT label voor iets tussen.

Mariske Broeckmeyer ofte Maris studeerde aan de Icelandic Academy of Arts, woont tegenwoordig in New York, maar blijft evengoed gebonden aan het kleine, dappere Vlaanderen. En daar zit de in Ijsland opgenomen debuutplaat 'On Gods And Other Things' op het door Teun Verbruggen geruggesteunde RAT label voor iets tussen.

In een half uurtje tijd neemt Mariske Broeckmeyer de luisteraar mee op een wild tochtje. Neem gerust even de tijd om een eigenzinnige song als How's Things tot jezelf te nemen. Scherpe sounds en stevige beats klinken vol en gelaagd en bevatten messcherpe vocals, die een gevoelige snaar raken.

Vocaal zit het heel aardig in elkaar. Op Absurd Abruptness experimenteert de artieste met de meest uiteenlopende geluiden en ook tekstueel is ze zoekende (“Reserved reflectiveness / conquered complexness / blurred blamelessness / …”). Kaal en sober is de sfeer, maar dat maakt ze goed met vocale wendingen.

Dit zelfgeschreven debuut is een weergave van vragen en observaties, die aan het dagelijkse leven ontleend zijn. Vaak zijn dat kleinere observaties zoals pakweg The Alignment Of Things, maar ook vragen van een hogere orde komen aan bod. Vandaar ook de nogal tot filosofische overpeinzingen leidende albumtitel. Muzikaal zit Broeckmeyer niet ver Björk, maar ook Bloem De Ligny is een referentie.

Verderop zoekt Broeckmeyer naar een eigen geluid. In Soon Enough, waarin ze alweer met hortende en tegen elkaar op stuiterende beats speelt, heeft ze het over gebroken dingen die misschien niet meer gemaakt kunnen worden. Al is het natuurlijk de moeite waard om te blijven proberen, hoe moeilijk ook. Brengt het leven voldoende uitdaging? Zijn we slim genoeg? Luid genoeg?

Daarbij hoort natuurlijk ook perceptie. Op Perception Perception kan Broeckmeyer met zijdezachte, fluwelen stem indruk maken tegen een ijle, uiterst sfeervolle ambient achtergrond; een vocaal huzarenstukje en tegelijk "food for thought". Het logische vervolg komt in afsluiter Oddly Satisfying waarop Broeckmeyer verschillende, vocale laagjes door elkaar laat zweven. Het nummer maakt de titel overigens meer dan waar.

'On Gods And Other Things' bevat zes songs en doet vooral omwille van het excentrieke karakter en de vocale omzwervingen verlangen naar meer. Het album is een mooi visitekaartje van een jonge zangeres, die duidelijk over talent beschikt en nu keuzes moet maken welke richting ze echt uit wil. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd waar de muziek haar gaat leiden.

25 oktober 2016
Philippe De Cleen