Sammath

Folter Records
Sammath
Het Nederlandse Sammath is al aan zijn derde album toe. Na enkele demo’s en twee platen die enthousiast onthaald werden verwekte dit project van Jan Kruitwagen ‘Dodengang’. Met de hulp van drummer Koos Bos werd deze schijf ingespeeld en deze man vervangt maar al te graag de oudgediende drumcomputer.


De cd gaat in de speler, de lucht betrekt en donderwolken verzamelen zich boven je speakers. En als ‘Dodengang’ begint te draaien ontketent de hel. De loeiharde klanken van Sammath komen je snel tegemoet en het enige wat je kan doen is er in meegaan. De melodieën zijn nog steeds een enorme sterkte van Sammath, en dat valt meteen op. In Ravager bijvoorbeeld zit een erg tegendraadse combinatie van noten die perfect werkt in het totaalbeeld van dat nummer. Maar tegelijkertijd is het absoluut niet meer te vergelijken met het oude werk van de groep, vooral omdat het nu allemaal veel professioneler klinkt. Vooreerst is de introductie van een levende drummer een enorme stap voorwaarts, want hierdoor klinkt alles gewoon een pak “echter”. En ook de productie staat alweer een trapje hoger, waardoor de eindmix veel aangenamer om te beluisteren is.
 
Toch is dat slechts bijzaak, want de basis van ‘Dodengang’ is rauwe black metal. Nooit te grof, maar steeds goed gebalanceerd en sterk uitgewerkt. De melodische kant weet het steeds interessant te houden, terwijl de oldschoolbenadering zoals bijvoorbeeld in Ashes To Ashes ook zijn vruchten weet af te werpen. Deze verschillende invalshoeken weten het album voor de volle acht nummers boeiend te houden, en weten ook een eigen sound voort te brengen. Niet makkelijk, en al zeker niet in dit genre.
 
Sammath is met ‘Dodengang’ alweer een stap verder sinds ‘Verwoesting/Devastation’. Want de nieuwe cd kan ook wel buiten de landsgrenzen gehoor vinden dankzij een erg net en afgewerkt eindresultaat. Hier geen hypermoderne nonsens, mainstream uitspattingen of gothicsfeertjes. Staalhard, überstrak en dodelijk goed!

8 november 2008
Pieter Van Wezemael