Shht - Strak en liefdevol

Het Depot, 27 november 2018

Shht</b> - Strak en liefdevol

Het begint stilaan serieus te worden voor Shht. Hun optreden in het Leuvense Depot werd na algemeen Facebookprotest van de foyer naar de grote zaal verplaatst. Volledig terecht natuurlijk, al hopen wij vurig dat deze sérieux het onbegrensde karakter van de band niet zal aantasten.

 

We zagen in Leuven namelijk een verdacht strakke show. Een show die van begin tot eind knetterde en knalde, maar wel een show zonder onverwachte wendingen, zonder dwergen en zonder ongeremde chaos.  

Die ordeloosheid kregen we wel tijdens het voorprogramma. El Yunque voerde doorheen hun show enkele keren een wissel door waarbij de reusachtige gitarist als interim frontman naar de voorgrond trad en in een Maarten Devoldere-houding netjes de zaal inpakte. Zodanig dat haast niemand doorhad dat de originele frontman tijdens zo’n wissel plotseling zijn broek was kwijtgeraakt en de rest van het optreden afwerkte met een flieter die zo nu en dan eens onder zijn vest kwam piepen. Als sfeerzetter kon het hoe dan ook tellen.

Bij hoofdact Shht bleven de beige overals wel aan. Toch bij de bandleden. Samuel De Graef, bekend als de spierbundel uit de fantastisch clip van Masterpiece, kwam tijdens datzelfde nummer in bloot bovenlijf wel een glansrol vervullen. Een memorabel einde van een strakke set waarin Shht ons met veel liefde hun debuutplaat ‘Love Love Love’ presenteerde. De band deed een feestje ontspringen dat zowel op de Leuvense Oude Markt als in de Gentse Overpoort zijn gelijken niet kent.

Elke song stond garant voor een nieuwe climax. De single Masterpiece toonde zich onsterfelijk, maar ook het vroeg in de set gepositioneerde J’ai Décidé D’être Heureux/Heureuse, stelde zich als Belgische song van het jaar lekker swingend op.

Als we één ultieme sterkhouder van de Shht live set moeten benoemen kiezen we misschien zelfs wel voor die cover van Bohemian Rhapsody. Een cover met meer dan twintig gezichten die ons telkens weer verdacht vreugdevol achterlaat. Een song die op zichzelf al een goede reden is om eens een ticketje voor Shht te kopen.  

Hoewel de band in Leuven de absurditeitsgrens een metertje lager legde dan we van hen gewoon zijn, wist Shht wel gewoon een goede show neer te zetten. Na hun optreden voorzagen de mannen nog een afterparty in de foyer. Wie daarbij was kan beamen dat deze grens alweer op zijn plaats ligt.

 

29 november 2018
Jorik Antonissen