Dua Lipa - De lat mag hoog liggen, ook tijdens een pandemie

Live stream, 27 november 2020

Dua Lipa - De lat mag hoog liggen, ook tijdens een pandemie

Geloof het of niet, maar voor het eerst sinds maart is onze concertagenda weer goed gevuld, voor eventjes dan toch. Op 5 december staat er een concert van Liam Gallagher in de agenda en op 13 december heeft Gorillaz ons een grootse Song Machine-show beloofd. Maar de eerste grote show waar we tickets voor kochten was ‘Studio 2054’, waar het jonge popfenomeen Dua Lipa heel wat songs uit haar album ‘Future Nostalgia’ voor het eerst bracht.

In amper vier jaar tijd is Dua Lipa – nog altijd maar vijfentwintig jaar oud – uitgegroeid tot één van de grootste popsterren ter wereld. Ze had dus ook de mogelijkheden om een groots opgezette streamingshow op te zetten. Met een paar stevige zakken geld lukt er nu eenmaal veel. De show vond plaats in een grote studio in Los Angeles die Dua Lipa mogelijkheden gaf, die ze in een concertarena nooit zou hebben gehad. Doorheen de show wisselde ze regelmatig van decor en liep ze door verschillende ruimtes, vrijwel altijd vergezeld door een batterij dansers. Er was het eigenlijke podium, waar we ook de band en de backing vocals zagen staan, het decor met de grote hoepels, de dansvloer van discotheek Studio 2054 en de tv-kamer. Kosten noch moeite werden duidelijk gespaard.

Dat Dua Lipa in de jonge carrière – in maart bracht ze nog maar haar tweede album uit – al heel wat hits bij elkaar heeft gespaard, was een groot voordeel. Als je via streaming je publiek bij de les wil houden, moet je met meer kunnen uitpakken dan één of twee singles. Dua Lipa kon beginnen met Future Nostalgia, de titeltrack van het jongste album dat voor de allereerste keer live werd gebracht, om dan meteen verder te gaan met Levitating, één van die recente hits.

Sexy outfits en choreografieën hoorden bij het totaalbeeld en waar Pretty Please over ging, werd amper aan de verbeelding overgelaten. Daarna ging niemand minder dan FKA Twigs op hetzelfde elan door: ze gaf het beste van zichzelf in een paaldansact met een minimum aan textiel om het lijf. Samen brachten de twee zangeressen Why Don’t You Love Me, een nummer dat nog moet uitgebracht worden.

FKA Twigs was niet de enige gast, want ook onze eigen Angèle was naar Los Angeles afgezakt om nieuwe single Fever live te brengen, ook voor het eerst. Dat Angèle plots wereldwijd te streamen was aan de zijde van Dua Lipa zou haar internationale carrière wel eens meer dan een beetje ten goede kunnen komen. Dat ook Kylie Minogue te gast was – niet voor één maar voor twee nummers – toont aan dat Dua Lipa tegenwoordig de binnenwegen kent naar de allergrootste sterren. Kylie zelf was eerder zwak, maar goed, ze was er wel.

Dat kon van Elton John niet gezegd worden. Vooraf was dat de samenwerking waar we het meest naar uitkeken. Dat hij een half nummer (Rocket Man) op een scherm mocht brengen, was dan ook de grootste ontgoocheling en de grootste irrelevantie van de show. Ook Miley Cyrus was er niet geraakt. Dan maar gewoon de videoclip van de nieuwe single Prisoner tonen, terwijl Dua Lipa een kostuumwissel doorvoerde, was toch nogal zwak.

Verder geen klachten. Elk nummer op ‘Future Nostalgia’ klinkt aanstekelijk en singlewaardig en al is “Let’s get physical”, een wel erg ongelukkige songtekst voor een refrein in deze tijd: we blijven erbij dat Physical een single voor de eeuwigheid is. Dat de nummers op dat album allemaal een beetje op elkaar lijken, stoorde ons door alle randanimatie amper. Er was maar één oudere song meegereisd, New Rules, maar die bleek dan ook onverslijtbaar.

Met deze ‘Studio 2054’ bevestigde Dua Lipa de nieuwe status tussen de groten der aarde. Uiteraard was alles tot in de puntjes voorbereid en gechoreografeerd, maar dat bleek hier net een voordeel, omdat je naar een soort van perfectie zat te kijken. Na een minuut of zeventig zat het er allemaal op, maar dat vonden we een goeie ruil voor onze 13 euro. We hadden alles tot in detail goed gezien en gehoord, we moesten niet meer vanuit de zaal naar buiten slenteren en we werden niet veroordeeld tot de okselgeur van medeconcertgangers op overvolle trams. Ja, concerten streamen heeft ook voordelen.

Op een aantal gastoptredens in televisieshows en hier en daar een privéshow na was dit het eerste optreden in haar ‘Future Nostalgia’-tournee. De “YEAH!”, op het einde klonk dan ook geheel overtuigend. Het is haar van harte gegund. Of deze manier van concerten geven nog lang zal blijven bestaan, kan niemand voorspellen. Maar Dua Lipa heeft alvast aangetoond dat de lat voor een live show ook hoog mag blijven liggen tijdens een wereldwijde pandemie.

Het eerste concert in het Sportpaleis van Dua Lipa staat voorlopig gepland op 1 oktober. We sluiten niet uit dat we daar, na de aangename verrassing vanavond, bij zullen zijn.

28 november 2020
Geert Verheyen